על רוחניות, החיים ודברים מעניינים
Random header image... Refresh for more!

מהו הרצון

פוסט זה ינסה לענות על אחת מהשאלות הפילוסופיות הגדולות בכל הזמנים: מהו הרצון?

האם הרצון הוא סתם דחף עטוף במחשבות המסבירות אותו יפה?
האם כשאנו רוצים משהו זה למעשה רק "סיפור מחשבתי" שלנו המתאר דחף של הגוף?
ואולי בכלל זהו כוח מיסטי שקשור בנשמה? שהרי עוד בטרם ידענו לדבר או אפילו לחשוב היה קיים בנו הרצון לחיות? או שזה היה דחף? ומה ההבדל בין רצון ודחף?

ובכן הרצון הינו כוח שינוי למגמות טבעיות. למה הכוונה?
נניח שאבן מתגלגלת במורד ההר. המגמה שלה היא שכל עוד היא במורד ההר – היא תמשיך להתגלגל.
רק כוח חיצוני \ נפרד יוכל לעצור אותה או אולי אף להאיץ אותה או לגרום לה להתגלגל בכיוון ההפוך – במעלה ההר.

הרצון שלנו הוא הכוח בנו שבזכותו אנו יכולים לשנות מגמות וזאת על ידי מיקוד וכיוון תשומת הלב שלנו.

לדוגמא: אם אני מעשן, אני מכור לזה. המגמה שלי תהיה להמשיך לעשן. אם אתן לגוף חופש לנהוג כפי שהוא רוצה – הוא יבקש ממני להדליק סיגריה נוספת כעבור זמן מה. (מה שסביר גם להניח שיקרה). רק כוח נפרד או חיצוני יוכל לשנות מגמה זו. ככל שאני יותר מכור לסיגריות כך הכוח יצטרך להיות חזק יותר.
כוח זה יכול להיות חיצוני – כגון אנשים אחרים שמונעים ממני לעשן
כוח זה יכול להיות גם פנימי אך נפרד מהגוף – זהו הרצון.

אז אם אני מעשן וקיים בי רצון להפסיק לעשן, הרצון גורם לכיוון תשומת הלב שלי להפסקת העישון.

דוגמא טובה למגמות – ההרגלים שלנו.
המגמה הטבעית של הגוף היא לעשות את הדברים אליהם אנו רגילים: לישון על אותה מיטה, לחזור לאותו בית, לעבוד באותה העבודה וכו'
ע"מ לשנות כל אחד מההרגלים שלנו נצטרך את כוח הרצון ואיתו את מיקוד תשומת הלב שלנו לביצוע פעולה מודעת שונה ממהרגל.

כאן גם נכנס השוני בין רצון ודחף:
דחף הוא הצורך להמשיך במגמתיות, לעסוק בהרגלים או בצרכים (הרגל הופך להיות סוג של צורך). רעב, עישון (כשמכורים) או עיסוק בכל הרגל. הדחף הוא אוטומטי והוא ממש כוח האינרציה.
רצון הוא למעשה משיכה למשהו שנראה שהדרך להשיג אותו לא מתקדמת בקצב או בכיוון הנכון.

ההסבר הבא נובע מתוך התבוננות והגיון אבסטרקטי ואינו בא להתווכח עם שום תיאוריה או להפריך אף תיאוריה. אתם מוזמנים להגיב לפוסט זה ולפתח דיון על כך

14 תגובות

1 איתן בירשאן { 07.28.10 ב 19:10 }

אהבתי את הדוגמא על האבן, אכן דרוש כוח לא קטן כדי לעצור מגמה כלשהיא שנראית כל כך וודאית. אני מכיר את הרצון אצלי, כי יש אצלי (כמו כולם) הרבה מגמות שאני נלחם בהן.

[Reply]

2 סרגיי { 08.22.10 ב 23:17 }

רצון הוא אי השלמה עם היש. החווייה הסובייקטיבית של רצון משמשת בראש ובראשונה להגדלת סיכויי ההשרדות. רוב הרצונות שלנו הם קצת יותר מאוחרים אבולוציונית והם תוצר הסביבה.

[Reply]

admin Reply:

הי סרגיי ותודה על התגובה החכמה.
אבל אתה מסביר ממה הרצון נובע (אי השלמה עם ה"יש")השאלה פה היא מהו הרצון, איך הוא פועל ומה מבדיל בינו ובין צורך.
בנוסף – מה לגבי רצון להשאיר את המצב כמות שהוא?
לא תמיד רצון הוא אי השלמה עם היש, לפעמים הרצון הוא דווקא להגביר את מה שיש, לקבל ממנו עוד או פשוט להשאירו כמו שהוא.

[Reply]

3 סרגיי { 08.23.10 ב 16:36 }

אף אחד לא יודע איך נוצרת החווייה הסובייקטיבית מתוך אוסף של חלקיקים והכוחות ביניהם אז לגבי "מהו רצון" אני לא יודע לענות. אבל אין ספק לגבי זה שבעלי חיים חווים אי השלמה עם מה שיש. במובן הזה אני לא רואה הבדל בין רצון לצורך כי ב-2 המקרים הפרט מעוניין בשינוי במציאות ואשמח אם תחדד את ההבחנה ביניהם.

לרצות להשאיר דברים כמו שהם זה לרצות שהמציאות לא תהיה אחרת. זו התנגדות לזה שהמציאות משתנה ואין מה לעשות לגבי זה- התנגדות לזה שיש מה שיש.
לרצות עוד ממה שיש לך הוא התנגדות לזה שיש לך רק את מה שיש לך- התנגדות לזה שיש מה שיש.
אבל אלה כבר משחקי מילים. בכל מקרה כל שנעשה תמיד הוא לממש דחפים\צרכים\רצונות.

[Reply]

4 יוסי { 08.26.10 ב 17:52 }

הייתי גם מוסיף שלרצון קודמת הבגרות; בכול מקרה של תנועה או פעולת רצון, המשמעות שלה מונעת מתוך רמת הבגרות של המקור. הרצון לעולם לא קודם לבגרות; אי אפשר לרצות להתבגר, חשוב להבין את זה!

[Reply]

5 אורנה { 10.04.10 ב 9:50 }

ומה שאני חושבת=הרצון קשור למחשבה בלבד עדיין לא פעולה .
יכולות להיות לנו אין סופ רצונות ,לאכול בריא/להתעמל/להתנדב וכן הלאה….
אבל שלב הפעולה -האנרגיה שמפעילה את הרצונות ????

[Reply]

admin Reply:

הי אורנה ותודה על התגובה החשובה.
כתוב בפוסט: "הרצון שלנו הוא הכוח בנו שבזכותו אנו יכולים לשנות מגמות."
כוח זה אנרגיה. האופי של אנרגיה מסוג זה הוא "להוציא דברים מן הכוח אל הפועל".
יש הבדל בין תשוקות \ פנטזיות ובין רצון.
אם הרצון הוא אמיתי המושא שלו יצא מן הכוח אל הפועל בסוף.

[Reply]

6 אורנה { 10.04.10 ב 16:03 }

אם כך רצון +פעולה(כוח) = תוצאה ?
מה שמרגיש לי ,כשהרצון עז ויש חיבור בינו לבין הרגש אזי נוצרת פעולה 🙂
יש פתגם שלא אהוב עלי במיוחד"טוחן מים" כשאני מנתבת אנרגיה למקום מסויים
ולא רואה תוצאות. ולחידוד קטנטן- הרצון יכול להיות מהמקום האמיתי אך אינו משרת את טובתנו העליונה או נוגד את הכלל.

[Reply]

admin Reply:

גם דחף + פעולה = תוצאה. הפוסט לא מדבר על תוצאות (למרות ש "תוצאה" זו הגדרה מעניינת ויורחב עליה בפוסטים הבאים) אלא על רצון.
בנוסף לפעמים הרצון מגיע מההגיון וסותר את הרגש והפעולה הנוצרת למרות שהיא נגד הרגש – אנו יודעים שזו הפעולה הנכונה.
הרצון הינו כוח שעוזר לנו "ללכת נגד הרוח" וליצור שינוי שהוא כביכול כנגד המקום אליו זורמים חיינו בהווה

[Reply]

7 מלי { 10.11.10 ב 10:26 }

מבקשת להבין איך מתחבר הרצון הגשמי לרצון הרוחני,
ואם לכל אחד מקום בפני עצמו,או שהם משלימים אחד את השני

[Reply]

admin Reply:

אם אני מבין אותך נכון, את עושה הפרדה בין רצון גשמי לרצון רוחני. מכאן אני מסיק שמה שאני מכנה בפוסט זה "תאווה" או "דחף" את מכנה "רצון גשמי".
אם אני צודק – ההבדלים בין רצון לתאווה או בין רצון לדחף מתוארים בפוסט: תאווה היא צורך לעשות את מה שאנו רגילים (לאחר הביצוע מרגישים סיפוק) ורצון בא לשנות את ההרגלים וכרוך בדרך כלל בחוסר נוחות כזה או אחר עד להשגת המטרה (ואז מרגישים התרוממות רוח).
שוב – נדמה לי שמה שאני מכנה "תאווה" (או דחף) – את מכנה "רצון גשמי" ומה שאני מכנה "רצון" את מכנה "רצון רוחני"

[Reply]

8 מעיין { 01.25.11 ב 23:22 }

ממש מדהים לקרוא כאן תגובות של אנשים שאני משערת שחלקם רחוקים מעולם של תורה וקיום מצוות… מי שרוצה באמת להעמיק ב'רצון' שהיא שאלה קיומית גדולה ועסקו בה פילוסופים לאורך ההיסטוריה, מומלץ לו ללמוד את את הרמב"ם בהלכות תשובה, הלכות דעות ובשמונה פרקים לרמב"ם. אומנם הרמב"ם לא מזכיר את המילה 'רצון' מפורשות. הוא בכלל לא מונה אותם בחמשת חושים הקיימים באדם! אלא מדבריו מסיקים כי הרצון הוא למעלה מהאדם. הרב קוק מדבר על הרצון יותר ואומר כי זה היסוד של מהות נפש האדם, והיא מגיע ממקום של רצון הרצונות, ההויה האלוקית, שהיא אחדותית. הרצון הכללי הטבוע בעולם מצוי גם בנו, והרצון ביסודו ועיקרו אצל כל פרט ופרט הוא טוב. כיצד מעוררים את הרצון? ע"י הדעת. האדם יכול לבחור מה טוב ומה רע ע"פ הדעת שניתנה לו והרשות נתונה לו. ככל שמגבירים את הדעת ולמקום שמכוון הדעת, לשם יהיה מכוון גם הרצון. ואגב הרב ארז משה דורון שהוא קשור לתנועת ברסלב אומר כי דווקא ההתרחקות, וכל המניעות הן אלו שמגבירות את הרצון, ומגבירות את כוח הרצון, זהו בעצם אותו כוח! ואפשר עוד להרחיב המון מי שמעוניין…

[Reply]

admin Reply:

הי מעיין,
ניתן לראות פה אהבה והערצה כלפי חכמים וכלפי המקורות.
יחד עם זאת לא ניתן למצוא פה אפילו מילה אחת על מהו הרצון.
אשמח להשתתפות עניינית בדיון – (מהו הרצון ולא תכונות של הרצון). תודה.

[Reply]

9 בעז { 07.12.11 ב 1:07 }

הייתי מחלק את הרצון ע"פ חלוקה שכבר בצעו גדולים ממני: הרצון העליון והרצון התחתון.
הרצון העליון הוא השלמה עם מצב מוסרי גבוה יותר מהמצב הקיים. הוא נובע מהשאיפה המתמדת של האדם לטוב. זוהי תכונה אנושית.
הרצון התחתון הוא תשוקה למצב טוב יותר מבחינה גשמית. הוא נועד כדי לספק לגוף את צרכיו כגון אוכל ושינה. הוא נובע מחוסר חומרי.
ישנם רצונות שמורכבים מרצון תחתון ומרצון עליון.
ככלל, כל רצון כולל מוטיב חיובי ומוטיב שלילי. התפקיד שלנו כיהודים וכבני אדם להשתמש בכל רצון שהוא לטובה.
עולים פה דברים מאוד מעניינים, תודה לכולם!

[Reply]

שלח תגובה